Aksell: Fart, driv og energi

Publisert

Salgssjef Morten Gunnarshaug og konsernsjef Bjarte Hordnes fra Aksell snakker på scenen forran det oppmøtte på fagdagen Grafisk Nord.

Salgssjef Morten Gunnarshaug og konsernsjef Bjarte Hordnes fra Aksell. Foto: Norsk Industri

Bjarte Hordnes og Morten Gunnarshaug i Aksell presenterte strategien og den usedvanlige raske prosessen som førte til det nye navnet til konsernet, på fagdagen til Grafisk Nord.

Det nye storkonsernet Aksell har 406 ansatte, en omsetning på 710 millioner kroner og en egenkapital på 130 millioner kroner.

– Vi er et kraftsenter innen design, grafisk produksjon, medietjenester og logistikk. Navnet Aksell illustrerer akselerasjon, fart, driv og energi. Det kan tolkes også som i det engelske uttrykket excel: å bli best. Alle ansatte ble presentert for navnet 1. september, og alt materiell for lansering var klart 22. oktober, sa Bjarte Hordnes

Nå er de i gang, alle enhetene har samme identitet, og samkjøring og samarbeid på tvers av fagområdene blir viktig fremover. Aksell har røtter helt tilbake til 1914, og representerer en imponerende bredde i produktspekteret. Morten Gunnarshaug sa at lærdommen hans er at det er viktig å samle volumene, og at det er «all inn» i et samarbeid eller en fusjon.

- Det meste har gått bra i forbindelse med lanseringen, og vi oppfattes rent språklig som lett tilgjengelig. Nå er vårt mål å skape langsiktig verdier gjennom hele verdikjeden. Bærekraft er pådriver i våre verdikjeder. Vi ønsker anstendig økonomisk vekst i tillegg til ansvarlig forbruk og produksjon, sa Hordnes.