Denne «bomben» ble sluppet av utvalgsmedlem Per Magne Tveiten fra Mentor Medier på vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst som i år var lagt til Glomma Papp i Sarpsborg.
Seminaret bød på mye mer. Faglige innlegg fra blant annet «Landet som ble for rikt»-forfatteren Martin Bech Holte, paneldebatt om Postutvalget og sosialt samvær stod på programmet.
Se bildekarusell fra dagen i bunn av artikkelen!
Rekordhøy deltakelse
Over 50 deltakere hadde tatt turen til ærverdige Glomma Papp i Sarpsborg, som stilte sine lokaler til disposisjon for det faglige programmet. Med rekordhøyt antall fremmøtte fra bransjen, strålende solskinn og et spennende program i vente, lå alt til rette for en bra dag.
Styreleder i Grafisk øst, Helge G. Lundby (Aksell AS) ønsket de fremmøtte velkommen. Deretter fikk deltakerne en presentasjon og omvisning av familiebedriften Glomma Papp, som er arbeidsplassen til over 200 ansatte. De er en velkjent produsent av både bølge- og massivpapp, og mest sannsynlig har du et lite stykke Glomma Papp hjemme hos deg selv oftere enn du tror – for visste du at de er landets største produsent av take away-pizzaesker, for å nevne noe?
Innholdsrikt program
Etter lunsj var det duket for det som var programmets høydepunkt: foredrag med forfatter og økonom Martin Bech Holte, som står bak suksessboka «Landet som ble for rikt». Han leverte absolutt til forventningene da han dro forsamlingen gjennom hovedlinjene fra boka, og sørget for både latter og stummende alvor. Bech Holte avsluttet med å svare på spørsmål og innspill fra en engasjert forsamling.
Videre stilte Canon med sine tre gode representanter, Magnus Blegen, Anton Strand og Thomas Roberts, som sammen ga sine perspektiver på digitaltrykk og fremtiden, og hvilke vekstmuligheter de ser for seg.
Sterk kritikk til Postutvalget
Det faglige programmet ble avrundet med en bolk om Postutvalget, også kjent som Odinutvalget. (Odin var den nyfødte sønnen til en av representantene i utvalget, og han var dermed med på mange av møtene.) Dette utvalget var oppnevnt av regjeringen for å utrede hvordan fremtidens posttjenester best kan organiseres, og kom med sin anbefaling til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) like før jul.
På vegne av en samlet bransje har Grafisk bransjeforening, med leder Robert Wright i spissen, advart mot konsekvensene som kan oppstå dersom det blir slutt på levering av post og reklame i folks postkasser, slik utvalget foreslår. Trykk her for å lese bransjens høringssvar.
Per Magne Tveiten fra Mentor Medier var medienes representant i Odinutvalget, og hadde tatt turen til Sarpsborg for å dele innsikt fra utvalgets arbeid. Deretter var det duket for panelsamtale, ledet av Pål Stensaas. I tillegg til Tveiten, deltok Fagpressens Per Brikt Olsen, Bernt Lyngstad, som er redaktør i Sarpsborg Blad, og som representant fra vår bransje deltok Tom B. Norland fra Ålgård Offset.
Det ble rettet sterk kritikk til utvalgets anbefalinger.
Fagpressens representant rettet kritikk til at utvalget helt unnlater å kommentere de store opplagene de representerer i distribusjonskjeden. Det ble også anledning til å komme med innspill fra salen, og det ble uttrykt stor usikkerhet for fremtiden og hastigheten anbefalingene fra Odinutvalget kan få. Grafisk bransjeforening fortsetter å holde trykket oppe i denne viktige saken.
Årsmøte og sosialt samvær
Etter en alvorspreget time om Odinutvalget, var det tid for å runde av det faglige programmet. Distriktsforeningen Grafisk øst gjennomførte sitt årsmøte, før det var avreise til flotte Støtvig hotell. Der ventet en hyggelig kveld med festmiddag, latter og gode samtaler som det jo ikke er manko på når venner og konkurrenter fra vår bransje møtes.