Inn i fremtiden med Intergraf

Publisert

Ole Strand sammen med Göran Gustafsson fra Grafiska i Sverige og leder av Intergraf Cees Verweij, Nederland.

Digitalisering og Industri 4.0 var hovedsaken da 50 medlemmer av Intergraf var samlet i Milano på Print4All-messen. Styreleder i Grafisk bransjeforening Ole Strand og bransjesjef Kari Rømcke representerte industrien i Norge. -Det skjer mye spennende innenfor vårt område. Det gjelder bare å gripe de nye mulighetene som dukker opp, sier Ole Strand.

-Hvis industrien vår ikke er med på endringene, vil den ikke eksistere lenger i fremtiden, var budskapet fra presidenten i Intergraf, Cees Verweij. Han knyttet det til nødvendigheten av å digitalisere og bruke ny, tilgjengelig teknologi.

Antony Paul fra Neopost og den nederlandske studenten Arnold Martowidjojo understreket hvor viktig det er fremover å satse på personalisering av produktene fremover, eksempelvis innenfor interiørdesign, DM og adressert annonsering som retter seg til en navngitt person. Ifølge Antony Paul, er personalisering fremtiden for vår sektor, fordi det engasjerer kundene på deres egne betingelser.

Ole Strands hovedinntrykk fra konferansen er at trendene frem til 2022 er like over hele Europa – også i Norge. Det er fortsatt nedgang i produksjon av trykksaker, aviser og magasiner er særdeles utsatt de nærmeste årene. På den positive side er det klart at markedet for etiketter og emballasje fortsatt vil vokse.

- Vi hadde gode foredragsholdere. Andrea Gerosa fra Think Young lot oss få et innblikk i hvordan ungdommers kjøpsvaner kommer til å endre seg. Veldig nyttig og interessant.

En student, Theresa Muecke, fikk et stipend av Intergraf på 5000 Euro, for sitt arbeide med en rapport om Print Media, Technology & Management, forteller Ole Strand

- Intergraf er viktig for Grafisk bransjeforening?

- Medlemskapet i Intergraf er viktig for at vi skal være oppdatert på det som skjer rundt oss, og ikke minst lære av de andre organisasjonene i de andre landene. Jeg hadde veldig gode samtaler med Göran Gustafsson fra Sverige og Palle Rosendal fra Danmark i Milano, på den måten kan vi utveksle våre synspunkter og meninger om bransjen. Det å knytte gode bånd mellom de ulike landene er veldig interessant og lærerikt for oss, sier Ole Strand.