Kjetil Amundsen til IDÉ House of Brands

Publisert

Portrett av Kjetil Amundsen

Kjetil Amundsen. Foto: 07 Media.

Avtroppende konsernsjef i 07 Media, Kjetil Amundsen, er ansatt som visekonsernsjef i IDÉ House of Brands - Nordens største leverandør av produktmedia. Amundsen starter i jobben 1. april.

Selskapet har 135 ansatte på 16 ulike kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Kina, og en omsetning i 2021 på 570 millioner.

- Selv om jeg skal være ærlig på at det er vemodig å nå slutte i 07 Media, som har vært en fantastisk arbeidsplass de siste drøye 4 årene, så føler jeg meg privilegert og heldig som allerede 1. april kan ta fatt på en ny, spennende utfordring, sier Kjetil Amundsen.

Etter 35 år som konsernsjef og øverste ansvarlig skal IDÉ-gründer Lasse Lauritzen nå trappe ned sitt operative ansvar i driften. - Det er med stor ydmykhet jeg skal fylle sko som jeg anser å være svært store. Men, jeg gleder meg veldig til å bli en del av IDÉ-familien og ser frem til å kunne bidra til å utvikle IDÉ House of Brands videre i årene som kommer. Det er klare ambisjoner som strekker seg langt utenfor Norges grenser, og det er både vilje og evne til å vokse videre. Dette var rett og slett altfor spennende å ikke skulle ta del i, sier Amundsen.

Mer empati og omsorg

07-sjefen har satt spor etter seg i en av Norges største grafiske bedrifter, ikke minst med sin åpne og inkluderende lederfilosofi.

- For meg dreier ledelse om å sette mennesker (les: ansatte) i fokus for organisatorisk suksess, og anerkjenne at vi må gjøre plass til mer empati og omsorg i vårt lederskap. Om det er én ting koronakrisen har lært meg, så er det at kjærlighet ikke kan delegeres. Jeg tror bestemt at dersom du har en ambisjon om å vinne i markedet må du først vinne på arbeidsplassen. For meg dreier dette seg om å ta bedre vare på hver enkelt en av våre ansatte og tørre å vise de den kjærligheten de fortjener! Det er viktigere enn noen gang å bry seg om menneskene du har ansvaret for – de du kaller ansatte, men som du burde se på som en del av din utvidede familie, understreker Kjetil.

- Jeg tror Richard Branson har forstått mer enn de fleste når han sier at «Bedrifter må gi mennesker berikende, givende liv, ellers er det rett og slett ikke verdt det». Jeg bare elsker det sitatet! I tillegg er jeg veldig opptatt av å skape trygge rammer som gjør at folk tørr å ta sjanser og rett og slett tørr å feile. Jeg er nemlig 100% sikker på at de som tørr å utfordre det etablerte, de som våger å tenke stort, og de som aldri gi opp, det er de som kommer til å lykkes i dagens berg-og-dalbane-verden.

Naturlig å skifte beite nå

Tiden var moden for å gå videre for meg. Dette ble en helt naturlig konsekvens av eierskifte vi fikk i 07 i desember i fjor. Når vi nå fikk inn fantastisk dyktige operasjonelle eiere, som samtidig ønsket å inneha rollen som konsernsjef, ja så var det helt naturlig for meg å tre til side og overlate topplederjobben til Bjarte Hordnes fra Bodoni.

Ekstremt utfordrende

- Hvordan opplevde du og 07 Media pandemien?

- Jeg skal være så ærlig å si at de to siste årene med Pandemi har vært det definitivt mest utfordrende jeg noensinne har opplevd som leder! Å skulle ta de riktige beslutningene når alt sto på hodet og ingen visste hva morgendagen ville bringe, var ekstremt utfordrende. Det var ikke annet enn et sjokk å gå fra sterk vekst og fantastiske resultater i januar og februar 2020, til å måtte sette søkelys på overlevelse måneden etter. Å gjennomføre permittering av nesten 70 % av våre ansatte og dernest nedbemanning i to runder, er hjerteskjærende og var alt annet enn enkelt å gjennomføre.

I 2020 opplevde vi år et omsetningsfall på nesten 50 millioner kroner i 07. Vi har følt på enorm usikkerhet og vi har måtte tåle tøffe utfordringer både på jobb og privat. Vi har blitt utfordret som aldri før, og jeg tror mange, som jeg, har følt frustrasjon, frykt og også angst for hva morgendagen ville bringe, forteller Kjetil.

Enormt pågangsmot

-Selv om 2020 nok er 07-historiens tøffeste og mest utfordrende år, vil jeg også hevde at det muligens også er året som virkelig definerte hvem vi i 07 faktisk er, og året som virkelig brakte oss sammen som ett team, en familie. Å oppleve det enorme pågangsmotet, samholdet, varmen og kjærligheten som så mange har vist ovenfor hverandre i 07-familien – det er nok noe av det mest fantastiske jeg så langt har opplevd som leder.

At vi også, til tross for et svært utfordrende år, leverer et sterkt resultat er også noe som gir selvtillit og tro på at vi nå faktisk står sterkere enn på lenge. Vi opplever svært høy kundetilfredshet hos våre eksisterende kunder i tillegg har vi vunnet flere store og viktige anbud og rammeavtaler.

Vi har også gjennom pandemien opprettholdt vårt fokus på å bygge en sterk servicekultur i 07 og virkelig forankre et verdisett og klart definere hvordan vi oppfører oss og gjør ting hos oss.

Personlig mener jeg vi definitivt har sett effekten av dette arbeidet og at vi er i ferd med å skape en kultur der alle virkelig byr seg om hverandre, bryr seg om våre kunder, og virkelig bryr seg om å yte strålende service i alt vi gjør.

Behov for revitalisering

- Hva bør grafisk bransje gjøre mer av – mindre av i fremtiden?

- Om jeg skal tørre å være helt ærlig så mener jeg grafisk bransje trenger modernisering og revitalisering. Jeg har litt spøkefullt sagt at «alle» i vår bransje er unnfanget, født og oppvokst på trykkerigulvet og at «alle» har mer eller mindre den samme bakgrunnen. Dette er en stor utfordring, slik jeg ser det.

Å ha drivende dyktige fagpersoner er absolutt viktig, men i mitt hode er det vel så viktig å bringe inn mennesker med helt annen kompetanse og bakgrunn. Uten innovasjon og nytenkning tror jeg det blir veldig vanskelig å lykkes fremover og da må bransjen makte å rekruttere inn andre profiler som er født og oppvokst andre steder enn på et trykkeri.

Og en ting til: hvor blir det av kvinner i ledende posisjoner? Kvinner er og blir bedre ledere – men dette ser det ikke ut til at så mange i grafisk bransje er enig med meg i, sier Kjetil.

Fra minus til pluss

Det er mye Kjetil er fornøyd og stolt over etter fire år i 07 Media. Halve tiden har pandmien satt sitt preg på arbeidet. Han er stolt over å se over 200 ansatte til de grader bretter opp ermene og støtter hverandre.

- Ser man på det økonomiske er det tilfredsstillende å se utviklingen fra et horribelt 2017, der vi tapte over 12 millioner kroner og regelrett stod på kanten av stupet, til sterke økonomiske plussresultater de siste to årene. Det hører vel også med til historien at det også er tilfredsstillende å ha fått til det ingen tidligere før meg har klart – å få 07 solgt – som åpenbart har vært et sterkt ønske for eierne siden oppstarten i 2007!

Hva kommer du til å savne mest i 07?

- Dette oppfattes helt sikkert som en klisje, men det jeg utvilsomt kommer til å savne mest er folka. Jeg skrev et LinkedIn innlegg for et drøyt år siden der min bønn til topplederne var å vise omsorg og kjærlighet til hver enkelt av våre ansatte slik at de får en positiv følelse av tilhørighet på arbeidsplassen. Dette mener jeg fortsatt er det viktigste vi som ledere må levere på skal vi virkelig lykkes.

Når jeg nå reflekterer over min tid i 07 føler jeg at det var noe unikt som skjedde ettersom månedene og årene gikk. Jeg følte nemlig selv mer og mer kjærlighet, omsorg og omtanke tilbake ifra organisasjonen – og dette har jeg aldri før opplevd som leder. 07-gjengen føltes mer og mer som en del av min utvidede familie og dette er jeg veldig usikker på om jeg vil oppleve igjen i min neste jobb! Kanskje hadde min gamle mormor rett da hun sa: «det kommer ingen ting ifra en lukket hånd», og at alt starter med at vi selv må begynne med å gi om vi skal få, sier Kjetil Amundsen.

Lykke til i ny jobb!