Kundene ønsker nærhet

Publisert

To som samtaler

Nina Vogt, Handelshøyskolen BI og Robert Wright, Norsk Industri. Foto: Norsk Industri

- Jeg vet hvem dere er! Nina Vogt la opp på skjermen et nå-bilde av forsamlingen, og oppmerksomheten var der. En av de fremste ekspertene på forbrukeradferd i landet var klar på bransjens utfordringer, og hva kundene forventer av oss.

Nina Vogt er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i Oslo og er nasjonalt fagansvarlig for faget forbrukeratferd på BI.

Grafisk bransje har mange utfordringer. Konkurransen fra kunstig intelligens blir sterkere, og fører til at kundene kan gjøre mye selv. Hva skal grafiske bedrifter gjøre for å være unike og skille seg ut? Vel, det krever betydelig kundeinnsikt. Hvem er kunden og hvordan tar kunden sine valg.

Grafisk opplever stadig prispress og redusert betalingsvilje. Konkurransen er global. Teknologiutviklingen går med hurtigtogsfart. Vi blir utfordret på kreativitet – og er under tidspress.

Nina Vogt oppfordret bransjen til å by kundene opp til dans. Bedriftene selger kunnskap og service, og vi er selve kjernen i det vi selger. Det krever personlig oppfølging, et dypere samarbeid med kunden. Vi må skape opplevelser, bygge relasjoner. Kundene vil ha nærhet.

Hun understreket at kundene er også i endring. De er mer kravstore og krever at ting skjer raskt, er enkelt, effektivt og fleksibelt. De ønsker bærekraftige løsninger.

- Bygg nære relasjoner! Gi personlig service! Involver kunden i prosessen, Inviter dem til å delta aktivt. Gi dem eierskap! Skreddersy løsninger og tilpass! Vær tilgjengelig og til stede. Lytt og bli kjent. Vis interesse. Da blir resultatet tilfredshet og lojalitet. Dere vinner kundene, sa Nina Vogt og la til: Kvalitet går aldri av moten!

Portrett