Merethe Aas er ny daglig leder for BK Grafisk

Publisert

Ingar Jansen gir seg som daglig leder i BK Grafisk, bedriften han har ledet i 20 år. Nå skal Tønsberg-kvinnen Merethe Aas lede bedriften videre, en oppgave hun gleder seg til.

To personer står foran en maskinTo personer står foran en maskin

Fv.: Ingar Jansen, avtroppende daglig leder i BK Grafisk og påtroppende leder Merethe Aas. FOTO: Jan Nilsen.

Trykkerigründeren Ingar Jansen vil konsentrere seg om utviklingsmulighetene han ser for bedriften, når Merethe Aas (47) tok over som daglig leder fra 8. oktober. Hun kommer fra en lederstilling i Storebrand, der hun har vært de siste 12 årene. Tidligere har hun også vært salgssjef for  Storebrand i Vestfold og Telemark.

Utvikling og driv har kjennetegnet Ingar Jansen fra Larvik siden han i 1998 etablerte det lille trykkeriet Sandefjord Grafisk like ved Sandefjord Kirke. Året etter hadde den driftige gründeren sikret seg aksjemajoritet samme sted som han ti år tidligere hadde sin egen læretid, BK Grafisk.

Vil utvikle og la andre lede

– Vi var 26 ansatte og drev et tradisjonelt trykkeri, sier Jansen.  Idag teller bedriften 42 ansatte, og vil lande på en omsetning på rundt 90 millioner i 2018. –  Jeg er en idèrik igangsetter, og liker å jobbe med å utvikle bedriften der jeg ser gode muligheter for det. Nå vil jeg jobbe enda mer med det, og dermed gi bedriften flere bein å stå på. Derfor er vi glad for å ha ansatt en ny daglig leder som vi virkelig har trua på. Heretter kan jeg konsentrere meg om kunder og videreutvikling av BK Grafisk, sier Jansen.

Ser fremtidsrettede holdninger

BK Grafisk’ vilje og evne til omstilling og nytenking, var medvirkende til at Merethe Aas takket ja til stillingen som daglig leder her.

– Jeg er vant til å lede organisasjoner der det skal gjøres endringer, der vi må gjøre noe annerledes enn vi gjorde i går. Jeg ble fascinert av BK Grafisk da jeg ble kjent med bedriften, fordi den er framoverlent, har mange flinke folk i arbeid, og jeg ser hva bedriften har utviklet seg fra og blitt til. Organisasjonen er spennende på bakgrunn av de fremtidsrettede holdningene jeg møter her, sier Aas.

Alle ledd under ett tak

BK Grafisk har under Ingar Jansens ledelse gått fra å være et offset-trykkeri, en produsent av trykksaker som brosjyrer, brevark og plakater, til å ha et mye videre spekter å tilby kundene. Tjenester bedriften tidligere var avhengig av underleverandører for å kunne levere, er nå samlet under samme tak.

– Der vi tidligere måtte sende produksjoner ut av huset for ferdiggjøring, har vi satset betydelig på å kunne gjøre alle leddene her. Derfor kan vi i motsetning til tradisjonelle trykkerier produsere både ferdig innbundne bøker og spesialemballasje her - fra digitale filer til ferdige produkter, forklarer Jansen.

Ser fram til å lede

Aas ser at BK Grafisk har blitt en tjenesteleverandør med et bredt spekter, ved siden av å være en produsent av trykte og spesialdesignede produkter. – Jeg tror jeg kan bidra positivt med min erfaring fra å bygge relasjoner mot ulike sider av næringslivet. Næringslivet er i endring, og jeg gleder meg til hva vi har i vente. Jeg tror jeg kan bidra til de fornyelsene vi ser komme, fra krav til digitalisering og fornyelse av teknologi til miljømessige krav. Jeg gleder meg til å være med på å dra i riktig retning, og lede i tråd med det, sier Aas.

CV-en hennes røper blant annet erfaring fra en periode i et trykkeri mange år tilbake. – Det er absolutt ikke årsaken til at jeg takket ja til jobben nå, understreker den ferske daglige lederen.  – Men det blir spennende å få jobbe med reklamemateriell igjen, og i en profesjonell og fremtidsrettet organisasjon som BK Grafisk er. Hun legger ikke skjul på at hun gleder seg til å ta fatt på arbeidet ved sin nye arbeidsplass.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne!