Nina Vogt om markedsføring og trender

Publisert

Hva er kunden på jakt etter? Hvordan hjelpe kunden til å ta et valg? Markedsføring og trender er temaet for presentasjonen til Nina Vogt på landsmøtet til Grafisk bransjeforening i Moss fredag 13. september.

Hun er absolutt en av landets fremste eksperter på forbrukeradferd. Dette bør du ikke gå glipp av.

Forbrukere tar valg hver dag. Å ikke ta valg, er også et valg. Hennes bok, Forbrukeratferd, har en praktisk og moderne vinkling på hvorfor forbrukere handler som de gjør. Boken har et spesielt fokus på temaer som bærekraftig forbruk, samfunnsansvar, etikk og teknologisk utvikling. I tillegg ses det på negativ forbrukeratferd, altså forbrukere som oppfører seg dårlig ved å for eksempel stjele, gå fra regningen eller gjøre hærverk. Endringene i demografi, teknologi og forbrukeratferd har vært en viktig inspirasjon for å skrive boken.

– Det er hele tiden endringer i samfunnet. Vi blir mer og mer globale, urbane og multi-kulturelle. Vi bruker nettet på en annen måte. Vi reiser mye, opplever mer, krever mer og får andre vaner enn før. Før var det ikke så store endringer, da alle handlet på den samme landhandleren, sier Nina Vogt på sin hjemmeside.

Om den største forskjellen på forbrukeratferd før og etter smarttelefoner og internett:

– Det er ingen tvil om at teknologi, netthandel, sosiale medier og økt tilgang til informasjon har ført til store endringer. I dag kan vi sitte hjemme og søke, tilegne oss masse kunnskap og deretter gå til butikken. Eventuelt trykke på en knapp og så kommer produktet i posten dagen etter.

Nina Vogts fagområde er markedsføring, forbrukeratferd og tjenestemarkedsføring. Hun utvikler fag og underviser (både dagstudenter og nettstudenter).

Hun har vunnet flere priser både lokalt og nasjonalt for fremragende undervisning. I tillegg har hennes nettbaserte kurs i forbrukeratferd blitt et av Europas første kurs som er akkreditert av EFMD.

Les mer om landsmøtet og meld deg på (klikk på bildet under)