Sverige satser på barns leseferdigheter

Publisert

Grafisk illustrasjonsbilde

Foto: sebra - stock.adobe.com

Den norske regjeringen har bevilget noen millioner til innkjøp av skolebøker. Målet er å bringe mer balanse mellom digital og analog lesing. Men, det store spørsmålet er om kommunene følger opp.

Skolebøker er viktig for lesekunnskapen. – Det handler ikke bare om skolebøker, men om lesing, om tilgjengelige skolebibliotek, sa Håvard Grjotheim på landsmøtet til Grafisk bransjeforening i Moss.

Her var riksdagsmann Peter Ollen som fortalte om skolebok satsingen i Sverige, hvor man også samarbeider med grafisk bransje. Nå blir nye høye millionbeløp stilt til disposisjon for innkjøp av bøker. Les saken fra TwoSides Nordic.

-Det må skje noe, resultatene faller i norsk skole. Det er fravær av konsentrasjon, forståelse og innsikt. Det er gjennomført et intervju med 50 barn som opererer hjemme alene på nettet- og jeg orker rett og slett ikke fortelle hva de så på. Skremmende! Ungdom fra 13 til 18 år bruker syv timer daglig i tillegg til skjermbruk på skolen, sa Håvard Grjotheim som engasjerer seg sterkt internasjonalt i barn og ungdoms leseferdigheter.

Det kreves mer handling og oppfølging fra myndighetenes side.

Les mer her