Hovedgrepene i meldingen er at taket på maksimal tillatt biomasse (MTB) fjernes og at det foreslås å innføre avgift på lus og dødelighet. I praksis vil dette si at innehaver av tillatelsen vil kunne øke sin produksjon hvis lusepåslaget og dødeligheten er lav. Havbruksnæringen vil med en slik endring i praksis blir mer lik annet næringsliv, der man ikke regulerer hvor mye du kan produsere, men i stedet får regler for hvor store utslipp og miljøpåvirkning du kan ha. Dette er en endring Norsk Industri er prinsipielt positive til, men det understrekes at det er betydelig usikkerhet rundt endelig utforming da det er mange elementer som fortsatt må utredes.
Norsk Industri har medlemmer som er verdensledende på havbruksteknologi, herunder de fremste selskapene i verden på lukket oppdrettsteknologi. Norsk Industri har i lang tid etterlyst sterkere incentiver til å ta i bruk ny teknologi for å løse utfordringene i næringen, og vår første vurdering er at de foreslåtte endringene kan gi et sterkt incentiv til å investere i ny produksjonsteknologi.
– Med de foreslåtte reguleringene vil oppdrettere som har kontroll på lus og dødeligheten potensielt kunne øke sin produksjon betydelig. Dette representerer store muligheter for både oppdrettere og leverandører, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.
Norsk Industri vil likevel understreke at det er mye som fortsatt må utredes, og at det vil ta tid før et nytt system vil være på plass. Norsk Industri vil sammen med medlemmene jobbe grundig med Stortingsmeldingen og bidra der vi kan i det videre arbeidet.
Under finner du en oppsummering av alle tiltakene regjeringen foreslår i meldingen.
Oppsummering av regjeringens forslag i meldingen
- Legge til rette for størst mulig samlet verdiskaping fra akvakulturnæringen innenfor bærekraftige rammer.
- Regulere akvakulturvirksomhet ut ifra faktisk påvirkning.
- Sørge for at akvakultur bidrar til hensiktsmessig fordeling og utnyttelse av samfunnets knappe ressurser.
- Endre dagens akvakulturregulering slik at bestemmelser knyttet til påvirkning fremgår av forskrifter som legger rammer for etablering og drift.
- Sikre at akvakulturregelverket ikke hindrer nødvendig omstilling og innovasjon i næringen.
- Legge frem forslag til nødvendige lovendringer.
- Legge til rette for et godt kunnskapsgrunnlag for helhetlig arealplanlegging for akvakultur.
- Utarbeide og fastsette statlige planretningslinjer for planlegging i kystnære sjøområder.
- Legge til rette for økt digitalisering av akvakultursektoren i tråd med prinsippene i digitaliseringsstrategien.
- Effektivisere forvaltningens tilsyn og kontroll på akvakulturområdet gjennom krav til datadeling.
- Tilrettelegge for økt datadeling på tvers av etater og sørge for datasikring.
- Videreføre krav om tillatelse etter akvakulturloven.
- Tildele akvakulturtillatelser gjennom auksjon.
- Endre akvakulturtillatelsen til å kun være retten til å drive akvakultur på et bestemt geografisk område.
- Videreføre alle eksisterende akvakulturlokaliteter som egne akvakulturtillatelser.
- Fjerne driftsvilkår i akvakulturtillatelser.
- Konvertere eksisterende tillatelser med særskilte driftsvilkår til ordinære tillatelser.
- Videreføre tillatelser til særlig formål i nytt system med gjeldende tidsbegrensninger og øvrige vilkår som ligger til grunn for tildelingen.
- Utrede hvordan man i det nye systemet kan sikre ivaretakelse av særlige formål i overensstemmelse med det overordnede målet om størst mulig samlet verdiskaping innenfor bærekraftige rammer.
- Oppheve mengdebegrensning i akvakulturtillatelser når ny lakselusregulering er innført.
- Oppheve artsbegrensningen i tillatelser etter akvakulturloven.
- Gjennomgå dagens passivitetsregler for å sikre at tillatelsene bidrar til størst mulig verdiskaping.
- Legge til rette for en koordinert saksbehandling av søknader til etablering og drift av akvakulturanlegg.
- Utrede hva som er den mest hensiktsmessige måten å identifisere akvakulturtillatelsene som skal auksjoneres ut, på.
- Utrede hvordan lokaliteter med samdrift og samlokalisering ivaretas i overgang til nytt system.
- Vurdere behov for tilpasninger i relevant regelverk som følge av forslagene.
- Legge opp til å regulere påvirkning fra lakselus med et kvotesystem for utslipp av lakseluslarver, forutsatt tilstrekkelige avbøtende tiltak mot problemet med markedskonsentrasjon.
- Parallelt utrede en avgift på utslipp av lakseluslarver.
- Fastsette avgifts- eller kvotenivå ut ifra naturens tåleevne slik at alle områder styrer mot en lusebelastning som oppnår miljømålet om en dødelighet på mindre enn ti pst. på populasjoner av ville laksefisk grunnet lakselus alene.
- Innføre avgift på tapt fisk for å øke de individuelle insentivene til å sikre god velferd, redusere dødelighet og forhindre rømming.
- Utrede utformingen av en tapsavgift nærmere.