Maritim klimapartnerskapsavtale er signert
Foto: Norsk Industri
Maritim klimapartnerskapsavtale ble signert torsdag 5. desember. Avtalen inngås mellom staten på den ene siden og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen på den andre.
Foto: Norsk Industri
Maritim klimapartnerskapsavtale ble signert torsdag 5. desember. Avtalen inngås mellom staten på den ene siden og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen på den andre.
Målsettingen til partnerskapet er å halvere utslippene av klimagasser fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030, sammenlignet med 2005-nivå, og reduseres videre frem mot lavutslippssamfunnet i 2050.
Norsk industri er fornøyd med at man har klart å komme til enighet om en maritim klimapartnerskapsavtale og mener dette gir oss en viktig plattform for å nå både 2030 og 2050 målene for utslippsreduksjoner, sier Jeanette Iren Moen, direktør for Norsk Industris bransje- og industripolitisk avdeling.
Partnerskapet skal møtes 3-4 ganger i året for å diskutere effekten av eksisterende og nye målrettede tiltak for å kutte utslipp. Næringen får også mulighet til å gi konkrete årlige innspill til Klimastatus- og plan.
Eksempler på tematikk partene skal jobbe sammen om er:
I avtalen er partene er enige om at det er behov for gode og forutsigbare rammevilkår, som bidrar til å gjøre næringene konkurransedyktige, og ordninger som tar ned risikoen i investeringer i ny og umoden klimateknologi. Partene er også enige om betydningen av godt utbygget infrastruktur for grønne løsninger og virkemidler som reduserer barrierene for økt bruk av klimavennlige drivstoff.
Vi er godt fornøyde med at avtalen skal bidra til å skape forutsigbare rammevilkår for næringen og redusere omstillingsrisikoen for bedrifter og arbeidstakere, og har et mål om at omstillingen skal bidra til eksport, sysselsetting og verdiskaping i Norge. Dette er avgjørende hvis vi skal få opp tempoet i omstillingen. Norske verft og utstyrsleverandører er verdensledende på grønn maritim teknologi. Norsk maritim industri er klare til å levere fartøy, utstyr og tjenester som må til. t fortsetter Moen.
Partnerskapet starter opp arbeidet i januar 2025 og det vil bli utarbeidet et årshjul for arbeidet. Intensjonen er at møtene legges opp til relevante prosesser i regjeringen og det vil, så langt det lar seg gjøre, være politisk deltakelse på møtene.