Fem norske sportsbedrifter satset for første gang sammen på den amerikanske Birkebeineren i Wisconsin, 19.-23. februar, med utendørsdemoen "Camp Norway". De norske produsentene Swix, Madshus, Rottefella, Alfa og Åsnes opplevde stor interesse og en enorm styrke i å stå samlet som produsentland.
Med bålkos, vafler og nyskapende skiprodukter, hadde eksportinitiativet "Camp Norway", som mål å tiltrekke seg oppmerksomheten til den amerikanske langrennsbransjen. American Birkebeiner (Birkie), som har 15.000 deltakere og 30.000 besøkende, er et viktig samlingspunkt for langrenns nisjen i USA. Målet med prosjektet var å møte skientusiaster, innkjøpere, presse og samarbeidspartnere, hvor testing av produkter er essensielt. De fem norske merkevarene, sammen med Norsk Industri Designindustrien har arrangert prosjektet i samarbeid med Innovasjon Norge.
"En av de viktigste faktorene for suksessen har vært den fantastiske teamfølelsen og samarbeidet mellom alle de norske aktørene som deltok", forteller Espen Berglund CCO i Rottefella. At bedriftene stod samlet gjorde de ekstra synlige, og tilstedeværelsen på Birkie var avgjørende for å bygge sterke relasjoner i en bransje der folk kjenner hverandre. Søndagen ble den mest besøkte demoen noen gang under Birkie, og Espen forteller videre "- Det var kø for å teste, og samtlige ski var ute i løypene hele dagen".
Produsentene møtte de største butikkene i langrennssegmentet i USA, og de ansatte fikk testet utstyret. I et marked som omsetter for stadig mer innen langrenn, har de norske leverandørene nå mange leads og stort potensiale for videre vekst. En annen viktig grunn for å være til stede på Birkie var å lære mer om amerikanske skiløperes behov, for å kunne tilby produkter som passer deres spesifikasjoner.
Espen Berglund (Rottefella), Jan Olav Gjermundshaug (Swix), Erik Gundersen (Swix), Thea Flåtene (Rottefella), Lars Myrseth Kurås (Madshus), Mathis Dahl Fenre (Swix). Foto: Deborah Monacelli
"Dette var den første store felles satsingen for eksport innen sport og fritid i USA, og vi er svært glade for at det ble en suksess," uttaler Annette Hoff, prosjektleder fra Designindustrien. "Vi har nesten 50 medlemsbedrifter innen sport- og fritidssegmentet, og dette er starten på å bygge en bransjestyrt eksportsatsing, slik som vi har hatt i mange år for møbel- og interiørprodusentene. Gjennom våre eksportinitiativer ønsker vi å legge til rette for økt eksport, og vi har stor tro på denne typen samarbeidsprosjekter. Vi jobber nå med flere spennende prosjekter rettet mot ulike markeder. Som deltakerne på Camp Norway selv uttrykte, står man rett og slett sterkere sammen med flere merkevarer, noe som gir større gjennomslag i markedet" sier Annette.
Ta gjerne kontakt med meg om du har spørsmål eller forslag til satsingen, avslutter Annette.
Norsk eksport av sports- og fritidsprodukter har økt med 56 prosent de siste fem årene, selv om veksten flatet ut i fjor. USA er et viktig marked for norske produsenter, med stort potensial, spesielt ettersom utendørsaktiviteter og fritidsprodukter har hatt stabil vekst siden pandemien.