Eksportprosjekt American Birkie 19.-23. februar

Publisert

Mange skiløpere på startstreken

Foto: American Birkie

Norsk Industri, Designindustrien, i samarbeid med norske bedrifter innen langrennsegmentet, har etablert et eksportprosjekt rettet mot American Birkie 2025. Det er fortsatt mulig å delta!

I samarbeid mellom Innovasjon Norge og Norsk Industri Designindustrien er vi i ferd med å lansere et eksportprogram for sport/fritid med et bredt innhold som er rettet mot eksport til det amerikanske markedet.

Det blir informasjonsmøte om dette 3. desember, se her!

Rottefella med CEO Torstein Myklebostad initierte  ideen om et fellesprosjekt mot American Birkie 2025.

En gruppe bedrifter som alle jobber mot langrennssegmentet har et felles behov for å teste produktene sine mot sluttkunder, innkjøpere og bransjen. Testing av produkter er essensielt for konvertering til salg. 

- Derfor lager vi nå et eksportevent for langrenn, som er en nisje i sportsbransjen, og er en økende populær idrett i USA med mange lidenskapelige utøvere. American Birkie har flere deltakere enn norske Birken, sier prosjektleder Annette Hoff i Designindustrien.

Det har blitt et samlingspunkt for langrennsbransjen i USA/Canada, med store merkevarer, innkjøpere og presse til stede. Jessica Diggins' suksess har økt entusiasmen for langrenn i USA, noe som også har vært tydelig på World Cups i Minneapolis og Canmore, med stor publikumsoppslutning (40.000 i Minneapolis). Salgskonvertering er 50-60 % fra de som først leier produkter til de senere kjøper dem. Butikker som har testet produktene selv øker "hitrate" med 30-40 % og blir sterke ambassadører når de returnerer til butikken.

Målsettingene med eventet er:

  • Møte langrenns nisjen, som ellers er geografisk konsentrert i visse områder i Nord-Amerika
  • Teste produkter, som er essensielt for konvertering til salg
  • Møte skientusiaster, forhandlere, innkjøpere og samarbeidspartnere
  • Møte bransjepresse
  • Etablere "Camp Norway" med bål, kakao og god stemning og legge til rette for "on snow demo".

 Mer informasjon American Birkie

USA's største skifestival som varer en uke:

  • 15.000 deltakere
  • 2.300 frivillige
  • 30.000 tilskuere
  • 100+ forhandlere og butikkjeder

Norske deltakere i prosjektet er Rottefella, Madshus, Åsnes, Alfa og Swix.

Prosjektet skjer i samarbeid med og med støtte fra Innovasjon Norge. Interessert i å delta? Ta kontakt med Norsk Industri, Designindustrien ved Annette Hoff.

Portrett av Annette Hoff