Kick-off for den nasjonale eksportsatsningen for design og vareproduksjon

Publisert

Fra en konferanse

Liv Inger Tønjum, leder for sektorsatsningen i Innovasjon Norge i deres nye, flotte lokaler åpnet arrangementet som også ble streamet. Foto: Norsk Industri

Vareproduksjon og design er den nye nasjonale eksportsatsingen under regjeringens reform Hele Norge eksporterer og 19. juni var det kick- off i Innovasjon Norge sine lokaler.

Vareproduksjon og design er den nye nasjonale eksportsatsingen under regjeringens reform Hele Norge eksporterer og 19. juni var det kick- off i Innovasjon Norge sine lokaler.

Norsk Industri Designindustrien har i mer enn 15 år jobbet med vårt eget eksportprosjekt Inside Norway og etter godt arbeid i fjor av Nasjonalt Eksportråd kom et gjennomarbeidet forslag til en eksportsatsning på design og livsstil i juli 2023.

Offentlig-privat samarbeid

Det bevilges 20 millioner kroner til Innovasjon Norge hvert år i tre år for å gjennomføre satsningen. Hele Norge eksporterer er et offentlig-privat samarbeid med bidrag fra både staten og næringslivet. Satsningene vil følges opp og videreutvikles i tett samarbeid med næringslivet og partene i arbeidslivet.

Regjeringen har lansert 7 tiltak for å øke eksporten fra vareproduksjon og design:

  1. Styrket internasjonal tilstedeværelse
  2. Eksportfremstøt i relevante markeder
  3. Etablere eksportprogram for bedrifter innen vareproduksjon og design
  4. Etablere utviklingsprogram i strategisk posisjonering og merkevarearbeid
  5. Benytte Team Norway og relevante utenriksstasjoner til å fremme norsk vareproduksjon og design
  6. Etablere et prosjektstyre for satsingen bestående av representanter fra næringslivet.
  7. Måle næringens verdiskaping, eksport og effekt av satsingen

Programmet under kick- offet var variert, og godt moderert av Anniken Fjellberg, styremedlem i Nasjonalt Eksportråd. Både Statssekretær Tore O. Sandvik og forbundsleder i Industri Energi & FLT Frode Alfeim påpekte potensialet sektoren har; moderne teknologi, innovasjon, ledende design og stolte fagarbeidere. Vi fikk høre bedriftscaser fra bl.a Fora Form, Norwegian Rain, Db Equipment og Wonderland Beds, og bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri poengterte at  sektorsatsningen skal bidra til at eksportveksten fortsetter de neste tre årene og legge en plattform for veien videre. Det er viktig å øke deltakelsen på internasjonale bransjearenaer for norske bedrifter innen møbler, interiør, sport, tekstil og mote, og at sektorsatsingen tilbyr ressurser og programmer eksportbedriftene kan styrke sin eksport og posisjon gjennom, sier Sundet.

Fra venstre: Per Niederbach i Innovasjon Norge, Ivar Rekve Eksfin, Frode Alfheim Industri Energi & FLT, Emma Østerbø Manufacturing NCE, Elin Saunes Norwegian Fashion Hub og Egil Sundet Norsk Industri Designindustrien. Moderator av panelsamtalen var Gaute Hagerup i Innovasjon Norge. Foto: Norsk Industri

Det skal bli spennende å se hvordan vi i Norsk Industri sammen med virkemiddelapparatet, partene i arbeidslivet, bransjeorganisasjonene og ikke minst de som skal eksporterer, bedriftene, kan øke internasjonal tilstedeværelse av norske designbedrifter, styrke bedriftene i deres arbeid på eksportmarkedene, bygge en god grunnmur for å presentere og kompetansebygge bransjen og miljøet rundt.

Vi gleder oss til fortsettelsen og til et godt samarbeid!

Ta kontakt med eller dersom du har spørsmål eller du ønsker mer informasjon om våre tiltak og arrangementer

  • Egil Sundet
  • Bransjesjef - Designindustrien og Teko bransjeforening
  • Pressebilder
Profil bilde
  • Ragnhild Grytten
  • Markedssjef Designindustrien
  • Pressebilder