Det er Prognosesenteret som har utført undersøkelsen.
- Et hovedfunn er at bevisste norske forbrukere ønsker å kjøpe norske merkevarer og norskproduserte produkter, men at mange likevel ikke vet hva de kjøper, sier bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri.
Det er særlig dette forbrukerne vektlegger ved kjøp av norske merkevarer/norskproduserte møbler og interiørprodukter:
- støtte norske arbeidsplasser
- et bedre miljøvalg
- et tryggere valg
- bedre kvalitet
- Dette er nyttige og interessante funn og en konklusjon er at bedre merkeordninger vil kunne gjøre det enklere for kundene å velge norske produkter, sier Sundet.
Designindustrien har satt ned en arbeidsgruppe for å se på en mulig norsk merkeordning og for å lage en kampanje som øker kjennskap hos norske forbrukere til norske merkevarer og norsk produksjon av møbler og interiør. Undersøkelsen viser at tydeliggjøring av effektene av å velge norsk, må frem til kundene.
Dersom du ønsker mer informasjon om undersøkelsen Norske Merkevarer, ta kontakt med Ragnhild Grytten.
VELG NORSK DESIGN