Økt satsing på eksport, bærekraft og kompetanse
Gjennom 2024 og med ytterligere styrke inn i 2025 har vi forsterket arbeidet med å styrke konkurransekraften i bransjen. Vår satsing har særlig fokus på tre hovedområder; eksport, bærekraft og kompetanseutvikling.
Bransjeforeningene Designindustrien og Teko i Norsk Industri har over 300 medlemsbedrifter innen møbel, interiør, sport, tekstil og klesindustrien. Medlemskapet gir tilgang til rådgivning, bransjeprosjekter og arenaer for nettverk og påvirkning – i tillegg til konkrete fordeler som arbeidsgiverservice og økonomiske medlemsfordeler.
- Bare de siste årene har vi fått nær 50 nye medlemsbedrifter. Det viser at bransjen ser verdien av det vi tilbyr, sier bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien & Teko.
Førstehåndskunnskap om nye krav og reguleringer
Gjennom vårt medlemskap i de europeiske industriforeningene Euratex og EFIC, har vi unik innsikt i kommende reguleringer – som økodesign, digitalt produktpass, reparasjons- og garantikrav, klimaregnskap og kjemikalier.
- Vi følger utviklingen tett og deltaer i flere europeiske arbeidsgrupper og komiteer. Det gir oss både innsikt og mulighet til å påvirke, forteller Sundet.
Et annet verdifullt tilbud er bruken av vedlikeholds- og vaskemerker fra Ginetex, hvor Norsk Industri har eksklusive rettigheter i Norge. Vi er også medlem i Satra, som er særlig viktig for norske skomerker.
Kompetanseutvikling for fremtiden
Vi tilbyr og kan støtte enkeltbedriftenes utdanning av egne ansatte i form av kurs eller lengre utdanninger. Dette er viktig for eksempel for den Tekofaglige kompetansen.
- Vi oppfordrer alle medlemsbedrifter til å ta kontakt eller besøke nettsidene våre for mer informasjon om hva vi tilbyr, sier Sundet.
Suksessfulle eksportinitiativ
I 2024 organiserte vi vårt første eksportevent i Stockholm hvor de norske merkevarer Aclima, Barents, House of Hygge, Lille Lam, Madshus, Rottefella og Øyo deltok. I februar var Alfa, Madshus, Rottefella, Swix og Åsnes med på fellessatsingen "Camp Norway" på American Birkebeiner i USA. Begge tiltakene var en suksess og Stockholm gjentas til høsten og Camp Norway planlegges på nytt for 2026.
For å styrke eksportsatsingen ble Annette Hoff ansatt som prosjektleder i 2024. Hun jobber videre med modellen fra Inside Norway, som har vært en suksess innen møbel og interiør i over 20 år
- Sektorsatsingen på Vareproduksjon og design har åpnet for nye samarbeid. I samarbeid med Innovasjon Norge kan vi både bygge felles eksportfremstøt og støtte enkeltbedriftene bedre, sier Annette Hoff.
Dette er en satsing som Norsk Industri har jobbet hardt for å få, og bransjesjef Egil Sundet sitter også i prosjektstyret. Dette er et viktig samarbeid med Innovasjon Norge som styrker bransjens muligheter for økte eksporttiltak.
For å videreutvikle tilbudet og styrke dialogen med bedriftene, har Norsk Industri knyttet til seg bransjeveteranen Pål Olimb. Med et solid nettverk og veldig god kjennskap til sportsbransjen bistår han med å segmentere bransjen, bygge opp tilbudet og sikre tett dialog med bedriftene.