Innovasjon krever god dialog og teft

Publisert

Fra konferansen Ulldagen 2019

Fra konferansen Ulldagen 2019. Foto: Norsk Industri.

Hva er det markedet etterspør? Finnes det en bedre løsning på eksisterende produkter? Kan man bruke kjent materiale på en ny måte? Hva kan vi gjøre for å øke kvaliteten på produktene og gjøre dem mer slitesterke?

Disse spørsmål er vesentlige i innovasjonsprosessen for Lars Eivind Johansen fra Aclima.

- Dessuten, det er bedre å utsette en lansering enn å komme med en dårlig løsning, sa Lars Eivind Johansen på Ulldagen 2019. 

Drammen er det innovative senteret til Aclima

Lars Eivind er tredje generasjon i bedriften som ble startet av hans bestefar Eivind Johansen, som fikk ryktet "gårdsgutten som gjorde ull til gull". 19 år gammel startet bestefaren med en trykkpresse og en symaskin for å produsere ullsåler. Det gikk over enhver forventning. 

Gjennom gode innovasjonsprosesser har virksomheten vokst. De ha doblet omsetningen på fem år, og har 24 ansatte i Norge og 2 selgere i Sverige. Aclima produserer på egen fabrikk i Estland med 65 ansatte, men også noe leiesøm hos andre Baltiske produsenter for å ta produksjonstoppene. Eksport til 15 land. 

Innovasjonsarbeidet

På Ulldagen fortalte Lars Eivind Johansen om hvordan de arbeider med innovasjon: – Vi har gode ambassadører i forskjellige miljøer som kommer med gode innspill. Produktutviklerne deltar på trendseminarer, fagseminarer, er på messer og har tett kontakt med strikkerne. Vi har også tett dialog med fiberleverandører og sauebøndene hvor vi henter ullen. Det er viktig for oss å ha nærkontakt med spinneriene, etterbehandlere og fargerier. I det hele tatt er det helt vesentlig for oss å dra på besøk og ha personlig kontakt. Aclima får ull fra New Zealand, Falklandsøyene og Tasmania. Miljøsertifiseringen er på plass. Aclima er et selskap som bryr seg om at dyrene som produserer ullen skal ha det bra.  

- Vi har samarbeidspartnere som besøker gårdene og forsikrer seg om at ullkvaliteten er på sitt beste, at klippingen foregår på en human måte og at dyrene har det bra, sa Lars Eivind. Vi har også selv vært på flere av gårdene for å forsikre oss om at dyreholdet er det beste.  

Utviklingen og testing skjer hver uke i testsenteret som Aclima har i Drammen. Her er det en god prosess med et klart mål: Kontinuere utforske nye ideer, drive kolleksjonsutvikling i henhold til årshjulet. Et resultat av forskningen er for eksempel samarbeid med brilleleverandør om en balaklava med innsydd magnet for å holde sportsbrillen på plass. 

Lars Eivind viste stolt frem vinnerantrekket som Scandinavian Outdoor Group kåret til "mest bærekraftig". Juryen var overbevist. De ville ikke ta av seg antrekket.