Ull på hodet, i sengen og på bena

Publisert

En dame presenterer et foredrag

Lillelam sengetøy i meriono presentert av Pernille Siem. Foto: Norsk Industri.

Baylon og Lillelam er først i verden med sengetøy av strikket metervare i ull. Lanseringen fant sted dagen etter presentasjonen på Ulldagen. På årets Ulldag ble fire innovative produkter presentert.

En mann presenterer et innlegg på Ulldagen 2018

Ull og sneakers. Andreas Malo Dyb, KastelShoes. Foto: Norsk Industri.

Kasteshoes utvikler joggesko i ull, mens amerikanske North Face har spesialisert seg på produkter av bærekraftige materiale som sikrer karbonfangst og har suksess med et nytt hodeplagg.

- Vi omfavner muligheten til å bruke ull, også som skoprodusent, sa Andreas Malo Dyb fra Kastel. Han sa at nordmenn er glade i å gå i joggesko. Ull puster godt, avgir mindre lukt og kan vaskes på ullprogram. Planen er å finne samarbeidspartnere innen norsk ullindustri for å produsere sko, strikket av norsk ull. Noen eksempler på produktet ble vist på Ulldagen.

Pernille Siem fra Lillelam hadde med seg sengetøy i merinoull. Dagen etter ble det nye produktet lansert for markedet. Utviklingen av sengetøyet møtte noen teknologiske utfordringer med hensyn til strikkemetode, men de kom seg gjennom det. I første runde er sengetøyet produsert i fire farger.

- Vi møtte en del kritikere i starten da vi produserte dette for barn. De mente at barna ville bli for varme og få allergiske reaksjoner. Men vi gjennomførte en rekke tester med gode resultater. Det ga oss inspirasjon til å utvikle sengetøy også for voksne, sa Pernille Siem som samtidig viste til undersøkelser som fastslår at man oppnår bedre søvn med ull i sengen.

Lillelam er en norsk merkevare som ble etablert i 2004 av to småbarnsmødre som ikke fant gode nok ullklær til sine små. Det var nesten umulig å finne ullklær i ren, myk ull for barn, og spesielt funksjonelle klær med fint design i ull som ikke klør! Resultatet ble en egen kolleksjon barneklær i 100% merinoull av beste kvalitet.

På direktelinje fra Sveits fortalte Julian Lings fra North Face om den klimapositive luen, Cali Wool Beanie, som er en del av noe de kaller bakgårdsprosjektet.

En person vises på et stort lerret

Julian Lings direkte fra Sveits. Foto: Norsk Industri.

- Det representerer vår pågående reise mot å lage produkter med bærekraftige materialer i Amerika, sa Julian. De har utviklet en lue av Rambouillet ull fra Bare ranch. Basert på en klimavennlig ullproduksjon klarer farmen å binde 4000 tonn karbondioksid hvert år. Det tilsvarer årlig utslipp fra 850 biler. North Face bidrar til karbonfangst med to av produktene sine.

- Vi er spesielt begeistret for den søknaden som vi har levert sammen med aktører i Norge for å undersøke om norsk ull kan få tilsvarende status og gi drahjelp som bidragsyter i klimakampen. Det hadde vært utrolig spennende å få jobbe med dere på dette., sa en begeistret Lings. 

The North Face ble etablert i San Francisco i 1966 og spesialiserte seg på å designe sine egne produkter for friluftsmennesker. Under 70-tallet begynte The North Face å sponse villmarks ekspedisjoner over hele verden, noe som pågår fremdeles.

En spennende nyhet er også at Nøstebarn i løpet av kort tid lanserer et 100 prosent norsk ullgarn som de kaller ‘Vestlandsull’ i 75% lamull og 25% pelssauull, spunnet på Hillesvåg.