I Norge har vi relativt kort arbeidstid (årstimetall) og høyt lønnsnivå sammenlignet med våre konkurrentland. Det understreker behovet for effektiv drift og høy produktivitet. Arbeidstiden må ikke reduseres ytterligere. Det vil gå ut over kontinuiteten i arbeidet og mulighetene for å videreutvikle bedriftene. Generelt gir reglene i arbeidsmiljøloven og tariffavtalene rom for ulike arbeidstidsordninger, og ofte anser både bedriftene og arbeidstakerne mulighetene for fleksible og ulike (dvs. tilpassede) ordninger som et gode.
Vi har regler om såkalt gjennomsnittsberegning både i arbeidsmiljøloven og i tariffavtalene. Gjennomsnittsberegning innebærer at ansatte som for eksempel arbeider offshore eller på landanlegg borte fra hjemmet, kan arbeide lange dager i perioder etterfulgt av avspasering eller uker med kortere arbeidstid. Slike ordninger kan avtales med de tillitsvalgte på den enkelte bedrift, mens de mest intensive arbeidstidsordningene krever samtykke fra sentral fagorganisasjon.
Norsk Industri mener generelt dette er hensiktsmessige og gode ordninger, men dette bør kunne skje uten at sentrale organisasjoner godkjenner det.
Samtidig har mange av våre tariffavtaler svært omfattende og detaljerte reguleringer om arbeidstid. Også arbeidsmiljøloven har enkelte lite tidsriktige bestemmelser. Dette hindrer fornuftige og gode løsninger for både arbeidstakere og arbeidsgivere.
Enkelte bedrifter har stadig behov for endringer i arbeidstidsordningene fordi de må tilpasses for hvert nye oppdrag. Det bør være avtalefrihet i bedriften om individuelt tilpasset arbeidstid. De fleste tariffavtaler har betalingsbestemmelser ved endring av arbeidstid. I bedrifter som på grunn av driftsmessige forhold må endre arbeidstiden ofte, må betalingsforpliktelsene stå i et rimelig forhold til omfanget av endringer.
Mer fleksible arbeidstidsordninger
Samfunnsutviklingen har ført til at stadig flere arbeidstakere får større frihet til å legge opp arbeidsdagen sin selv, og det er positivt.
Teknologien legger forholdene til rette for fleksibel bruk av arbeidstiden ved at mange arbeidsoppgaver kan utføres på andre steder enn selve arbeidsstedet. Det bør være et mål for partene i arbeidslivet å tilpasse avtalestrukturen til den nye arbeidsformen.
Mer fleksible ordninger for hjemmekontor eller annet arbeidssted enn selskapets ordinære lokaler vil være en mulighet som både arbeidsgiver og den ansatte kan ha nytte av, men arbeidsgivers styringsrett må gjelde også på dette området. Det er arbeidsgiver som må foreta en helhetlig vurdering av den ansattes og bedriftens behov for arbeidsforhold, faglig miljø, tilgang på kompetanse og andre forhold når beslutning og tilrettelegging for hjemmekontor eller andre løsninger skal gjennomføres. Det må også gis en viss fleksibilitet i kravene til fysisk arbeidsmiljø ved slike løsninger, selv om dette bør være en del av vurderingsgrunnlaget når det legges opp til dette.
Arbeidsmiljøloven stiller strenge krav til hvem som kan unntas fra arbeidstidsbestemmelsene i kraft av å inneha en ledende eller særlig uavhengig stilling. Terskelen er høy og vilkårene tolkes strengt. Norsk Industri mener at flere stillinger bør kunne unntas og at det bør innføres en mellomkategori («delvis uavhengig stilling») som delvis kan unntas fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid. Dette er nødvendig for å legge til rette for den naturlige utviklingen for noen grupper med stadig større frihet når det gjelder når, hvordan og hvor arbeid utføres. De siste tiders erfaringer med (digitalt) arbeid hjemmefra, på reise og til ulike tider har vist at dette kan være fullgode arbeidsformer som kan være hensiktsmessig både for den ansatte og bedriften.
Arbeidstidsutvalget (NOU 2016: 1, Arbeidstidsutvalget – Regulering av arbeidstid – vern og fleksibilitet) drøftet uavhengige stillinger i sin offentlige utredning fra 2016. Utvalget påpekte at unntaket benyttes i større grad enn det loven åpner for. Flertallet i utvalget mente at det kan være behov for unntak fra en del av bestemmelsene i arbeidstidskapitlet for en større gruppe arbeidstakere enn i dag.
Unntak for delvis uavhengig stilling bør kunne gjelde for arbeidstakere som har en stilling med en viss grad av ansvars- og beslutningsmyndighet, og der den ansatte i stor grad bestemmer når, hvor og hvordan arbeidet utføres. Det bør også være tilstrekkelig at arbeidstakeren i hovedsak bestemmer omfanget på arbeidet. Dette vil eksempelvis gjelde for mange prosjektlederstillinger, rådgiverstillinger, avdelingsledere mv. Arbeidsmiljølovens prinsipper om at arbeidstiden skal registreres og grenser for gjennomsnittsberegning av arbeidstiden bør gjelde også for gruppen delvis uavhengig stilling, slik at man sikrer en forsvarlig samlet arbeidstid, jf. aml. § 10-2 (1).
Norsk Industri vil:
- Mer fleksible arbeidstidsordninger tilpasset fremtidens arbeidsliv.
- Arbeidstid: Dagens omfang (årstimeverk) må opprettholdes.
- At arbeidsmiljølovens system med gjennomsnittsberegning av arbeidstiden videreføres.
- Tariffavtalene bør sørge for større lokal avtalefrihet om arbeidstid, innenfor rammen av dagens timeantall. Dette må likevel ikke komme i konflikt med behovet for lokal arbeidskraft.
- Innføre en ny stillingskategori, "delvis uavhengig stilling", som delvis unntas fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven.