Ny rapport om produksjon av e-SAF i Norge

Publisert

Foto: Norsk Industri

En rekke bedrifter og organisasjoner i Europa har arbeidet frem en rapport om hvordan produksjon av Sustainable Aviation Fuel basert på elektrofuel (e-SAF) kan etableres i Europa før 2030.

Rapporten peker på Norge og Sverige som egnede steder for å starte slik produksjon. Luftfarten er en sektor hvor det er krevende å omstille fra dagens fossile brennstoff til miljøvennlig flydrivstoff.

Project-skypower.org har lagt frem en rapport som viser et veikart for produksjon av e-kerosen som kan erstatte dagens fossile kerosen til fly. Equinors raffinere på Mongstad er i dag en stor produsent av flybensin, men i takt med økende innblandingskrav må det brukes mer SAF og e-SAF i drivstoffet til fly. EU øker sitt innblandingskrav av miljøvennlig drivstoff i flybensin fra nyttår fra 0,5 til 2 prosent, noe som vil kreve økt produksjon av SAF.

– Vi er glad for at norske bedrifter som Norsk e-fuel og Nordic Electrolfuel er deltagere i arbeidet med å lage rapporten. Begge bedriftene arbeider med å etablere produksjon av e-kerosen i Norge, noe som vil være en spennende utvikling av nye muligheter i Norge innenfor en fremvoksende industri, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.

Rapporten viser at det er svært krevende å produsere e-SAF uten subsidier, men det er meget bra at norske bedrifter er med på å drive utviklingen fremover og kostnadene ved produksjon nedover. Sustainable Aviation Fuel er noe vi trenger mye av for å klare klimamålene i 2050, og flytrafikk er vi svært avhengig av i Norge.

– Vi har bedrifter som produserer tradisjonelt drivstoff til fly, og vi håper at norske bedrifter i fremtiden vil produsere miljøvennlig drivstoff for bruk innenlands og til eksport, sier Solberg.

> Les mer og last ned rapporten (project-skypower.org)