Det er Norsk Industri sammen med Grønt Landtransportprogram, Rederiforbundet og ZERO som ønsker denne endringen.
Slik det er i dag styres ikke Enova for å nå klimamålene. Det er avgjørende at den nye avtalen vil gjøre at Enova kan støtte løsninger som gir raske klimakutt og raske energiresultater. Regjeringen varsler i sitt forslag til statsbudsjett at de ønsker å videreføre dagens innretning av mandat. Dette vil være uheldig for både norske klimamål og omstillingen i norsk næringsliv.
De siste tre årene har Enova bidratt til å kutte 400-600 000 tonn CO2 i året, hovedsakelig fra transport og ikke-kvotepliktig sektor. Nytt mandat må i tillegg sette mål om utslippskutt i industri og kvotepliktig sektor, slik også Klimautvalget 2050 anbefalte. Det bør settes mål om at Enova skal støtte klimatiltak og energieffektivisering med moden teknologi som ikke er lønnsomme i næringslivet i dag, uten å forskjellsbehandle ulike sektorer.
Enova må også få et mål om utslippskutt som er i tråd med hvor store kutt vi skal gjennomføre dette tiåret. I tillegg til å inkludere mål om utslippskutt fra industrien og energieffektivisering, må også målene økes. Investeringer i tilgjengelig teknologi vil raskt kunne gi store klima- og energieffekter. Dette er avgjørende for at Norge skal kunne nå de klima- og energimålene som vi har forpliktet oss til.
– Vi er opptatt av at Enovas midler brukes mest mulig effektivt til å kutte utslipp nå. Enova er det viktigste virkemiddelet vi har for å fremskynde den klima- og energiomstillingen industrien skal gjennom. Da må Enova kunne støtte tiltak både i kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektor, slik at vi får til størst mulig klima- og energigevinst per støttekrone, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.
Les også:
> Zero i felles front med blytunge næringstopper: Enova må ha bedre utslippsmål (altinget.no, krever innloggging)
> Gir innspill til ny Enova-avtale