I EU står sirkulær økonomi høyt på den politiske agendaen. Dette innebærer blant annet økt utnyttelse av industriens sidestrømmer til nytt råstoff, mer ressurseffektiv produksjon, økt resirkulering av avfall, samt utvikling av produkter som enkelt kan oppgraderes, brukes på nytt og, til slutt, resirkuleres.
Dette er ikke nytt for prosessindustrien. Høy ressurseffektivitet gir lavere kostnader, og er et av norske industribedrifters konkurransefortrinn. I 1996 genererte prosessindustrien 16 prosent av mengden ordinært avfall i Norge. I 2008 var andelen ti prosent, og i dag anslås prosessindustriens andel av avfallsmengdene til ca. tre prosent. Samtidig har verdiskapingen i prosessindustrien ligget stabilt på rundt 45 milliarder kroner i året.
Utviklingen kan tilskrives langsiktige innovasjons- og utviklingsprosjekter for å identifisere løsninger for å utnytte ressursene i egne eller andres biprodukter eller avfall. Dette er en industriell suksesshistorie.
Norsk Industris veikart for prosessindustrien ble lagt frem i mai 2016. En av anbefalingene i dette veikartet var å tilpasse lovgivning og virkemiddelapparatet til sirkulær økonomien. Norsk Industris nye mulighetsstudie følger opp anbefalingen fra veikartet, og beskriver hva en sirkulær økonomi vil innebære for prosessindustrien, barrierer mot en sirkulær økonomi, samt hvilke tiltak og virkemidler som er nødvendige for å styrke prosessindustriens arbeid med sirkulær økonomi ytterligere.
Følgende hovedanbefalinger gis i mulighetsstudien:
- Harmonisering og forenkling av europeiske avfallsregler
- Fortsatt god dialog mellom miljømyndighetene og prosessindustrien
- Økt etterspørsel etter miljø- og ressurseffektive produkter
- Økt satsning på næringsrettet FoU
- Tilrettelegging for samarbeid i industrien
Stortinget har bedt regjeringen om å legge frem en nasjonal strategi for sirkulær økonomi. Den nye mulighetsstudien for sirkulær økonomi i prosessindustrien er oversendt Klima- og miljødepartementet som et innspill til arbeidet med å utarbeide en slik nasjonal strategi.