Godt samarbeid med verneombudet er gull verdt

Publisert

To smilende industriarbeidere i arbeidsklær.

May Iren Korsnes, hovedverneombud og Ragnhild Flesland Høimyr, HSEQ Manager, begge fra Yara Porsgrunn. Foto: Yara

Hvorfor har vi verneombud? Hva er verneombudets oppgaver og hvor mye tid skal det settes av? I hvilke saker skal- og når bør verneombudene involveres? Dette er temaer vi tar opp på vårt HMS-nettverksmøte om verneombud 15. november.

Flere bedrifter vi snakker med sliter med å få noen til å stille som verneombud. Andre synes det er utfordrende å vite hvor mye tid som bør settes av til dette vervet og andre igjen synes det er vanskelig å få verneombudet til å engasjere seg og få til et godt samarbeid med verneombudet.

Et hovedverneombud/verneombud kan bli en viktig bidragsyter til bedriftens HMS-arbeid. For å få til det er det, ifølge May Iren Korsnes, hovedverneombud på Yara i Porsgrunn, flere ting bedriften kan gjøre. Dette forteller hun om på neste møte i HMS-nettverket 15. november. 

Tips fra May Iren til ledelsen er blant annet:

  • Sørge for at verneombudene kan møtes jevnlig og etablerer et godt samarbeid seg imellom.
  • Ha jevnlige møter med ledelse og verneombud hvor man kan prate åpent og ha gode diskusjoner.
  • Involvere og informere verneombudet fra start i saker som påvirker arbeidsmiljøet, som for eksempel ulike kartlegginger, risikovurderinger , omorganiseringer og prosjekter.
  • Etablere et godt samarbeid mellom verneombudet og HMS-avdelingen, hjelpe hverandre for å komme frem til gode løsninger på utfordringer som dukker opp.
  • Tilby god opplæring og hjelp til å øke verneombudets kompetanse. Det er mye å sette seg inn i som verneombud og kan være vanskelig å vite hvor man skal starte uten hjelp.
  • Sette vernetjenesten på agenda i faste møter slik at de føler seg sett og hørt, og at andre vet hva vernetjenesten gjør.
  • Å få nok tid til å utføre jobben.

Møtet avholdes på Teams 15. november kl. 11.00-12.30. Les mer og meld deg på