Arbeidsrelaterte symptomer er symptomer som helt eller delvis kan tilskrives forhold på arbeidsplassen. Alle bedrifter er lovpålagt (arbeidsmiljøloven § 5-1) å registrere ARS i et eget avvikssystem/register, på lik linje med personskader som følge av arbeidet. Ved å føre statistikk over ARS og arbeidsrelaterte symptomer, kan forbedringstiltak iverksettes og ARS forebygges.
Arbeidstaker har medvirkningsplikt (§2-3 Arbeidsmiljøloven), og skal melde fra til arbeidsgiver dersom hen pådrar seg sykdom som hen mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen.
- Registeret skal inneholde informasjon om den eksponeringen som mistenkes å ha gitt sykdom, samt alvorlighetsgraden av sykdom.
- Registeret skal ikke inneholde medisinske eller andre personsensitive data.
- Registeret skal være tilgjengelig for verneombud, BHT og AMU og bør brukes aktivt i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet
ARS og yrkessykdom er ikke det samme. Yrkessykdommer er definert i yrkessykdomslista og det er krav til sannsynlighetsovervekt for at for at forhold på jobben er årsak til sykdom. Yrkessykdom gir særskilt rett til erstatning. Asbest og lungehinnekreft er et eksempel på yrkessykdom.