-
Vedtekter - Maritim bransjeforening
Vedtatt på konstituerende møte den 18. mars 2004. Sist endret på årsmøtet 29. mars 2006.
-
Standardiserte skip til Sjøforsvaret kan gi store muligheter
Fellesforbundet og Norsk Industri (sammen med Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening (FSi) og Maritimt Forum) mener det bør gis en bevilgning på 500 millioner kroner i Statsbudsjettet 2024 til bygging av et standardisert pilotfartøy for Sjøforsvaret.
-
Nå kan du søke om garanti under den nye skipsgarantiordningen
Fra januar 2018 kan GIEK gi garanti for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge.
-
Organisasjonene innen skipsfart ønsker ikke CO2-avgift
Regjeringen foreslår at offshoreskip, ferger og godstrafikk langs kysten skal ilegges CO2-avgift på LNG, CNG og LPG (propan mv). Dette kan føre til at Norge taper konkurranseevne på miljøvennlig skipsfart skriver en rekke organisasjoner i brev til Stortinget.
-
Del VII: Marked – arbeid til alle!
Når det kommer til regjeringens ambisjoner er det et stort marked som ligger foran norsk industri, og særlig norsk maritim industri.
-
Del VIII: Redernes dilemma og valgfrihet
Rederne, og for så vidt alle fartøyeiere, går mot en spesiell periode hvor kun mål og krav til null- og lavutslippsfremtid er definert, mens vesentlig deler av energi, teknologi, forsyning og prisbilde er uavklart.
-
Bedriftseksempler
I arbeidet med dette veikartet har vi funnet frem en rekke eksempler fra bedrifter. Her finner du disse, til glede og inspirasjon! Tusen takk til alle som har bidratt!
-
Satser på det grønne skiftet
Westcon Power and Automation (WPA) har i flere år levert kraft- og automasjonsløsninger til den maritime bransjen. De senere år har det vært stort fokus i Norge på å redusere drivstofforbruk og utslipp fra skip ved å gå over til batteri-hybrid-drift.