Universitet og høgskole
Utdanning på universitet eller høgskole bygger på videregående opplæring eller tilsvarende erfaring.
Utdanning på universitet eller høgskole bygger på videregående opplæring eller tilsvarende erfaring.
Industrien er avhengig av at kompetansen studentene oppnår på høyskoler og universiteter, er relevant og av høy kvalitet.
Studieplasser i universitets- og høgskolesektoren finansieres over statsbudsjettet. Stortinget bevilger en helthetlig økonomisk ramme til institusjonene, som både omfatter langsiktig og strategisk styring.
I universitets- og høgskolesektoren er institusjonene selv ansvarlig for å utvikle nye fag og endre eksisterende fag. Industrien kan komme med innspill direkte til institusjonene gjennom ulike samarbeidsforum.
Det er nedsatt et universitets- og høyskolelovutvalg som skal gjennomgå og vurdere endringer i regelverket for universiteter, høyskoler og student-samskipnader. Utvalget skal levere sin innstilling 1. februar 2020.
En rekke studier tyder på at arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning gjennomgående er god i Norge, men det er fortsatt behov for forbedringer:
En OECD-rapport om høyere utdanning i Norge poengterer at norsk utdanning må bruke aktive læringsmetoder og vektlegge ferdigheter som kreativitet, problemløsning og samarbeid, i tillegg til fagspesifikk kunnskap. Disse ferdighetene er etterspurt i arbeidslivet, og læres på andre måter enn gjennom tradisjonelle forelesninger. For å sikre at norsk utdanning gir arbeidslivet relevant kompetanse, er det viktig at utdanningsinstitusjonene vektlegger mer enn kun fagspesifikke ferdigheter i utdanningen (NOU 2019:2).
I OECD-rapporten blir også styrking av samarbeidet mellom arbeidslivets parter og høyere utdanningsinstitusjoner anbefalt for å styrke arbeidslivsrelevansen i norsk høyere utdanning. Arbeidslivets parter legger større vekt på entreprenørskapsferdigheter, initiativ, digitale ferdigheter, kreativitet og stå-på-vilje, mens utdanningsinstitusjonene legger betydelig mer vekt på kritisk tenkning.
OECD sier at samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og arbeidslivets parter på områder som utforming av studieprogram ikke er like godt utviklet i Norge som eksempelvis i Finland, Sverige og Danmark. De foreslår tiltak for å styrke samarbeidet mellom arbeidslivets parter og utdanningsinstitusjoner:
NOKUT påpeker at det er dialogen mellom utdanningsinstitusjonene og arbeidslivets parter som mangler. Partene må selv invitere til en konstruktiv dialog om arbeidslivsrelevans i utdanningssektoren og arbeidslivets aktører må si tydelig fra hva de trenger av utdanningssektoren. Underviserne hevder at utdanningene er relevante for arbeidslivet, men mange av dem oppgir å ha lite kontakt med næringslivet.
NOU 2019:2 viser til forskning som sier at det er få sentrale styringsgrep på nasjonalt og institusjonelt nivå som er med og bidrar til å styrke samarbeidet mellom utdanningssektoren og arbeidslivet. Det er dessuten relativ liten grad av styring, kvalitetssikring og rapportering. Få utdanningsinstitusjoner har utarbeidet strategiske, målbare målsettinger for å øke samarbeidet med arbeidslivet.