-
Standardiserte skip til Sjøforsvaret kan gi store muligheter
Fellesforbundet og Norsk Industri (sammen med Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening (FSi) og Maritimt Forum) mener det bør gis en bevilgning på 500 millioner kroner i Statsbudsjettet 2024 til bygging av et standardisert pilotfartøy for Sjøforsvaret.
-
Nå kan du søke om garanti under den nye skipsgarantiordningen
Fra januar 2018 kan GIEK gi garanti for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge.
-
Organisasjonene innen skipsfart ønsker ikke CO2-avgift
Regjeringen foreslår at offshoreskip, ferger og godstrafikk langs kysten skal ilegges CO2-avgift på LNG, CNG og LPG (propan mv). Dette kan føre til at Norge taper konkurranseevne på miljøvennlig skipsfart skriver en rekke organisasjoner i brev til Stortinget.
-
Del VII: Marked – arbeid til alle!
Når det kommer til regjeringens ambisjoner er det et stort marked som ligger foran norsk industri, og særlig norsk maritim industri.
-
Del VIII: Redernes dilemma og valgfrihet
Rederne, og for så vidt alle fartøyeiere, går mot en spesiell periode hvor kun mål og krav til null- og lavutslippsfremtid er definert, mens vesentlig deler av energi, teknologi, forsyning og prisbilde er uavklart.
-
Bedriftseksempler
I arbeidet med dette veikartet har vi funnet frem en rekke eksempler fra bedrifter. Her finner du disse, til glede og inspirasjon! Tusen takk til alle som har bidratt!
-
Satser på det grønne skiftet
Westcon Power and Automation (WPA) har i flere år levert kraft- og automasjonsløsninger til den maritime bransjen. De senere år har det vært stort fokus i Norge på å redusere drivstofforbruk og utslipp fra skip ved å gå over til batteri-hybrid-drift.
-
Kutter energitap med førti prosent
I stedet for å la varmen forsvinne ut pipa, kan den brukes til fremdrift for skipet og varme for passasjerene om bord i Havila Kystruten. Det har Havyard sørget for.
-
Verdens første kommersielle anlegg for produksjon av rent hydrogen fra naturgass er åpnet på Kollsnes!
H2 Production AS (H2P), CCB Energy og ZEG Power AS (ZEG) foretok den offisielle åpningen av verdens første kommersielle anlegg for produksjon av rent hydrogen med integrert karbonfangst i Energiparken i Øygarden kommune den 23.10.2023.