Foto: AdobeStock
Foto: AdobeStock

Velkommen til Norsk Industris HMS-statistikk

Sykefravær

Tall for sykefravær blir samlet inn/registrert hvert kvartal. Det er frivillig å delta i statistikken, men det vil være både i bedriftens og i Norsk Industris interesse at flest mulig bedrifter rapporterer inn tall.

De som deltar, vil få en påminnelse om innrapportering ved utgangen av hvert kvartal. Rapportering kan gjøres på nett, eller ved å sende inn skjema på epost.

Alle medlemsbedrifter, uansett størrelse er velkommen til å delta.

Sykefraværet følges av flere grunner:
  • Sykefravær og sykefraværsutvikling kan fortelle noe om ledelse og samarbeidsklima - og dermed hvordan arbeidsdagen arter seg for de ansatte som gruppe.
  • Sykefravær koster samfunnet - og bedriften store summer.
  • Reduksjon av sykefraværet er målet i den nasjonale IA-avtalen (2025-2028). 
Viktig å kjenne til:
  • Kvinners sykefravær ligger i snitt 3-3,5 prosentpoeng over menns sykefravær.
  • Sykefravær for funksjonærer ligger vanligvis lavere enn for operatører. Dette skyldes både at arbeidet er mindre krevende fysisk og at funksjonærer ofte har muligheter for å jobbe hjemmefra.
  • Sykefraværet i en liten bedrift vil svinge mye mer enn i en stor virksomhet, fordi enkeltpersoners sykefravær får mer utslag på statistikken når det er få ansatte.
  • Sykefraværstall for de enkelte produksjonssteder er åpen for de som rapporterer tall i Power BI. Bedrifter som deltar i sykefraværsstatistikken og legger inn egne tall, får tilgang til sykefraværsresultater fra andre enkeltbedrifter. Tilgang til statistikken gis til personer tilknyttet en av de rapporterende enheter.

Nyttig informasjon

Veileder

Nyttige lenker

Kostnader ved sykefravær

Beregn enkelt hva sykefraværet i din bedrift koster ved å bruke NAVs fraværskalkulator.

Beregningsgrunnlag

I beregningsgrunnlaget ligger følgende elementer:

  • Direkte utbetalt sykelønn
  • Hva med lønn til vikar eller produksjonstap?
  • Indirekte lønn (feriepenger, arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader)
  • Andre kostnader (anslått til 50 prosent av øvrige kostnader)

Rapporteringsskjema (Excel)